loading...
شیعه ها | مرز شیعه
کاربر گرامی :

شما هنوز عضو نشده اید و یا وارد سایت نشده اید . برای عضویت در سایت اینجا کلیک کنید و یا از اینجا وارد شوید .

آخرین ارسال های انجمن
شیعه ها بازدید : 272 دوشنبه 08 خرداد 1391 نظرات (0)

نهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح امروز آغاز به کار کرد.

 تا به درب شرقی بهارستان برسم بخشی از نشت نشاء رضا امیر‌خانی را می‌خوانم که در کتابش از معماری بهارستان جدید کلی انتقاد کرده و در وصف مسجد امام اصفهان نوشته است.

حاشیه‌های مراسم افتتاحیه مجلس نهم / از ورود همزمان هاشمی و احمدی‌نژاد تا گروه ارکستر در صحن مجلس

مجلس - نهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح امروز آغاز به کار کرد.

محمود عزیزی: تا به درب شرقی بهارستان برسم بخشی از نشت نشاء رضا امیر‌خانی را می‌خوانم که در کتابش از معماری بهارستان جدید کلی انتقاد کرده و در وصف مسجد امام اصفهان نوشته است.
حدود ساعت 7 صبح در ورودی درب شرقی مجلس بچه‌های پخش مستقیم تلویزیون در حال گفت‌وگو با یکدیگر هستند؛ صحبت‌ها درباره صبحانه و رای آوردن علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس نهم است.
در میان کاج‌های ورودی درب شرقی مجلس یکی از بچه‌های تلویزیون از اینکه هوا آفتابی است خوشحال است و بعد وقتی از او می‌پرسم چرا؟ می‌گوید وقتی سیگاری باشی و فندکت را بگیرند تنها راه برای اینکه سیگارت را روشن کنی استفاده از یک ذره‌بین خوب و آفتاب است.
از ورودی درب شرقی رد می‌شویم و وارد ورودی‌های مجلس می‌شویم. مکانی که در روز‌های مجلس هشتم بارها از آن گذشته بودیم اما امروز یک تفاوت کوچک دارد؛ فرش قرمزی کل ورودی مجلس و پارلمان را پر کرده است حتی روی پله‌هایی که به طبقه دوم مجلس راه دارد با فرش قرمز تزئین شده است. در همه این مسیر بنر‌های مقدم مهمانان عزیز را گرامی می‌داریم با تفاوت‌های جزئی در عبارت در مسیر قرار گرفته‌اند. به طبقه دوم که می‌رویم همه سالن با میز‌هایی که در چهار‌گوشه‌اش ظرف‌های چینی قرار گرفته‌اند تزئین شده و در کنار آنها چاقو‌ها به شکل اریب چیده شده‌اند. در قسمت راهروی پارلمان هم وضعیت به همین منوال است و فرش قرمزی تا ورودی‌های پارلمان پهن شده، یک دوربین مداربسته هم کنار ورودی مجلس قرار گرفته است. بچه‌های بسیج مجلس یک سبد گل رز سرخ را می‌آورند و آن را به یکی از نمایندگان منتخب دوره جدید می‌دهند نماینده روحانی هم که از گرفتن گل سرخ حسابی خوشحال شده مشغول گفت‌وگو با گل دهنده می‌شود و خنده از روی لبش نمی‌رود.

7:35  صبح
ورودی مجلس چیزی که بیش از همه خودنمایی می‌کند 9 پرچم سفید رنگ مجلس و 9 پرچم جمهوری اسلامی است. نوباوه نماینده تهران از جمله نمایندگان قدیمی مجلس است که امروز جزو اول کسانی است که به صحن وارد شده و در حال گپ زدن با یکی از نمایندگان جدید است. در قسمت هیأت‌رئیسه هم محمد‌رضا تابش رئیس فراکسیون اقلیت در حال گفت‌وگو با چند نماینده است. روی میز‌های نمایندگان به طور منظم یک کاتولوگ قرار گرفته است وچند نفر از نمایندگان جدید در حال ورق زدن آن هستند.
گروه موسیقی وارد قسمت هیأت‌رئیسه می‌شود و شروع به تمرین می‌کنند ساز‌هایشان ظاهراً کوک نیست.
موسی قربانی نماینده چند دوره قائنات وارد قسمت مهمانان می‌شود و بعد وقتی ما را می‌بیند انگار داغ دلش تازه می‌شود و با لبخند می‌گوید درست است بعد از 16 سال نمایندگی در قسمت مهمانان بنشینیم؟!

 

اولین گفت و گو های صحن جدید
حدود 7:45 صبح علی‌رضا مرندی رئیس سنی مجلس در میان ساز و دهل نوازندگان وارد قسمت هیأت‌رئیسه می‌شود و همانطور سرپا مشغول نوشتن یا قرائت متنی می‌شود.
10 دقیقه به 8 صبح کم‌کم جمع نمایندگان جمع می‌شود و منتخبان جدید و نمایندگان قدیمی وارد مجلس می‌شوند. تاج‌گردون نماینده اصلاح‌طلب مجلس با علی‌رضا زاکانی نماینده اصولگرای تهران روبوسی می‌کند. آنطرف‌تر هم سید‌مهدی هاشمی و مهرداد بذر‌پاش با هم گپ می‌زنند.
امیردریادار سیاری از جمله اولین مهمانان نظامی مراسم است که در همان صندلی‌های ردیف اول می‌نشیند و وقتی باهنر نماینده تهران وارد می‌شود با او احوال‌پرسی می‌کند. امیر پور‌دستان فرمانده نیروی زمین ارتش یکی دیگر از نظامیانی است که بعد از ورود شروع به خوش‌وبش با چهره‌های سیاسی می‌کند. یکی از خبرنگاران می‌گوید امیر نصف مجلس را ماچ کرد!

 

گل سرخ
حبیب‌الله عسگر‌اولادی عضو حزب موتلفه و دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری هم وارد مجلس می‌شود و آرام در ردیف دوم می‌نشیند. قالیباف شهر‌دار تهران هم وقتی وارد مجلس می‌شود ابتداً با عسگر‌اولادی خوش‌وبش می‌کند چمران و رحمانی فضلی دیگر چهره‌هایی هستند که او با آنها احوال‌پرسی می‌کند.
در انتهای مجلس آقاتهرانی و نبویان دو عضو جبهه پایداری با گل‌های سرخ‌ رنگشان در دست با هم گپ می‌زنند و عکاسان آنها را در این حالت ثبت می‌کنند.


ورود هاشمی و احمدی نژاد
ساعت 8:37 هاشمی رفسنجانی وارد مجلس می‌شود و در کنارش احمدی‌نژاد، آیت الله جنتی، حجت‌السلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معطم رهبری، حدادعادل، پور‌محمدی، محسنی اژه‌ای، ناطق نوری، سعید جلیلی، کد‌خدایی و رئیسی با هم در یک زمان وارد مجلس می‌شوند. آیت‌الله مهدوی‌کنی چند دقیقه بعد در حالی که مرندی رئیس سنی مجلس او را همراهی می‌کند وارد سالن می‌شود.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حجت‌السلام و المسلمین گلپایگانی به احترام آیت‌الله مهدوی‌کنی بلند می‌شوند و در زمان نشستن هم لاریجانی رئیس مجلس هشتم در کنار حجت‌السلام والمسلمین ناطق نوری می‌نشیند و در سمت راست حداد عادل در کنار آیت‌الله جنتی قرار می‌گیرد. در حالی که هنوز چهره های سیاسی و نمایندگان جدید و قدیمی در حال گپ زدن‌ هستند به یکباره با پخش سرود جمهوری اسلامی جمعیتی که تا همین چند لحظه قبل مرزی نداشتند منظم می‌شوند و سرود جمهوری اسلامی توسط گروه موسیقی صداوسیما نواخته می‌شود. مرندی رئیس مجلس بعد از نواختن زنگ آغاز جلسه حاضران را 262 نفر اعلام می‌کند. حالا دارند یکی یکی از پشت سر مرندی رئیس جلسه افتتاحیه مجلس نهم ویولن سل های بزرگ را یکی یکی از قسمت هیأت‌رئیسه خارج می کنند.

 

آغاز نطق پیرمرد مجلس نهم
مرندی نطقش را شروع می کند؛ مو‌های سفیدش خیلی به چشم می آید. روزگاری در مجلس دوم او با مو‌های مشکی رنگش برای وزارت بهداری به مجلس آمد و از آن رای اعتماد گرفته بود.
در ادامه بعد از صحبت‌های افراشته معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی حجت السلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری برای قرائت پیام رهبر انقلاب پشت تریبون می‌آید. توجه به اولویت‌های کشور و فصل‌الخطاب قرار دادن قانون دو نکته مهم در پیام رهبر انقلاب است.

 

سوگند می خورم!
با آغاز مراسم تحلیف، نمایندگان همگی از جا بلند می‌شوند. قرار گرفتن حداد عادل منتهی‌الهی سمت راست و علی لاریجانی در منتهی الی سمت چپ تصویری بدیع را به وجود می‌آورد.
« بسم الله الرحمن الرحیم، من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنم که با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعه ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در این مهم وظایف وکالت امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور در حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم. از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهارنظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنها را مد نظر داشته باشم. »
بعد از مراسم تحلیف قرار به پخش سرود مجلس می‌شود اما نقص فنی موجب می‌شود تا پخش سرود با مشکل مواجه شود.
در مجلس هشتم در این موارد محبی‌نیا عضو هیأت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه «اتاق فرمان محترم» سعی می‌کرد مشکل را حل کند. او هم از راه نیافتگان به مجلس جدید است.
شعر این سرود از علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر است. عکاسان خبری اجازه پیدا می کنند به صحن مجلس بروند و از روسای قوا و مسئولان لشگری و کشوری عکاسی کنند. رئیس‌جمهور برای همه عکاسانی که او را مخاطب قرار می‌دهند دستی به نشانه پیروزی بلند می‌کند تصویری که در بسیاری از عکس‌های احمدی‌نژاد دیده می‌شود. با پایان سرود نمایندگان صلوات می‌فرستند.
حالا نوبت وزیر کشور است که گزارشی از انتخابات مجلس نهم ارائه دهد. با آغاز سخنرانی وزیر کشور بازار گپ‌های دونفره هم گرم می‌شود از هاشمی رفسنجانی- احمدی‌نژاد تا ناطق نوری – لاریجانی.
نمایندگان مجلس هشتم هم که خیلی به نشستن طولانی مدت عادت ندارند از جای خود بلند می‌شوند و در انتهای مجلس مشغول گپ زدن می‌شوند.
با پایان مراسم افتتاحیه مجلس نهم چهره‌های سیاسی با هم احوال‌پرسی می‌کنند؛ هاشمی و مهدوی‌کنی نخستین کسانی هستند که با هم خوش‌وبش می‌کنند.

/

برچسب ها مجلس , نهم ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
شــــــیعـــــــه هـــــــــــا
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما برخورد پلیسی با پدیده بد حجابی چه عواقبی به دنبال خواهد داشت ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 124
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 21
  • آی پی امروز : 42
  • آی پی دیروز : 49
  • بازدید امروز : 49
  • باردید دیروز : 298
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 419
  • بازدید ماه : 419
  • بازدید سال : 29,035
  • بازدید کلی : 138,290
  • کدهای اختصاصی